A mérési feladat négyzet keresztmetszetű csatornába beépített, az áramlás irányára merőleges szimmetriatengelyű, különböző átmérőjű hengerekre ható F (Fx,Fy) erő meghatározása a henger felületén mért nyomáseloszlásból. Vizsgálhatjuk továbbá adott átmérőjű hengerre a tengelyének csatorna falától mért távolsága függvényében a henger körüli nyomáseloszlás és a hengerre ható erő változását. A mért adatokból a henger palástján keletkező csúsztatófeszültségből származó (egyébként kis értékű) erő elhanyagolásával meghatározandó a henger cp nyomástényezője, ce ellenállás-tényezője és cf felhajtóerő-tényezője is.
Kisebb méretű szélcsatornát használunk a feladat elvégzéséhez. Az asztal
nagyságú berendezés vázlatát az 1. ábrán
láthatjuk. A kerekekre szerelt szekrényben található radiális ventilátorral
áramoltatjuk a levegőt. Az áramló levegő sebességének szabályozása szívóoldali
fojtással történik. A maximálisan elérhető sebesség a 150x150 mm-es kifúvó
keresztmetszetben kb. 32 m/s. A v kiáramlási sebesség és a szélcsatorna oldalán
lévő kivezetésen mérhető referencia nyomáskülönbség (Dpref) között a mérőkocsi tetején található kalibrációs összefüggés
teremt kapcsolatot. A kalibrációs konstans értékét a mérés megkezdése előtt
ellenőrizni kell Prandtl-csöves sebességméréssel.
1.ábra Mérőberendezés felépítése
A szélcsatorna kifúvó nyílására szereltünk egy függőleges, négyzet
keresztmetszetű, zárt mérőcsatornát, amelybe a mérni kívánt hengert helyezzük.
A mérőcsatorna szerkezete a 2. ábrán
látható.
2.ábra Mérőcsatorna felépítése
A mérőcsatorna három darabból építhető fel, melyek sorrendje variálható,
ezzel változtatható a henger előtti, illetve utáni csatornahossz. Az egyik elem
kialakítása olyan, hogy abba különböző átmérőjű mérőhengereket lehet
illeszteni. Ez az elem egy menetes orsó segítségével lehetővé teszi a hengerek
hossztengelyükre merőleges elmozdítását, valamint a henger tengelyével
párhuzamos mozgatása is megoldott. A mérőhengerek palástján lévő kis átmérőjű
furat a henger egyik végén lévő nyomáskivezetéshez csatlakozik, ennek segítségével
mérhetjük a lokális statikus nyomást. A henger másik véglapja zárt.
A vizsgált henger nyomáskivezetésén mérhető nyomás és a csatornában
uralkodó helyi statikus nyomás különbségét kell mérnünk. A csatorna falán a
négy oldalfali statikus nyomás kivezetést egy körvezeték köti össze.
Áramlásba helyezett testekre ható erő a testek felületén keletkező nyomás-
és csúsztatófeszültség-megoszlás eredményeként alakul ki. Valóságos áramlás
esetén a test közelében lévő áramvonalak mentén a Bernoulli-összeg a súrlódás
következtében csökken, ezért a test mögött egy áramlási nyom keletkezik, amiben
a sebesség (és a görbült áramvonalak miatt a nyomás is) eltér a súrlódásmentes
esetben megfigyelhető sebességeloszlástól. A nyomáscsökkenés mértéke nagymértékben
függ a kialakuló áramképre jellemző Reynolds-számtól. A mérőberendezésnél a
jellemző Reynolds-szám tartomány 103-105 között van.
Ebben a tartományban a tehetetlenségi erők dominálnak, a henger mögött
keletkező örvénypár periodikusan leválik a hengerről (ez az ún. Kármán-féle
örvénysor). A keletkező örvényekben és a környezetükben a sebesség viszonylag
nagy és a nyomás alacsony. A hengerre ható ellenálláserő jelentős része tehát a
henger hátsó részén az örvények keletkezése miatt létrejövő depresszió
következménye. [1]
A hengerre ható nagy ellenálláserő magyarázható még a leváló örvények nagy
mozgási energiatartalmával is, ami a test mögött hővé alakul. (Abszolút
rendszerben nézve viszonylag nagy munkát kell kifejtenünk a henger mozgatásakor
álló közegben, hogy az ennek következtében keletkező és a súrlódás folytán hővé
alakuló nagy mozgási energiát fedezni tudjuk.)
Számolni kell továbbá az egyoldali falhatással is, hiszen ha a hengert a
falhoz közelítjük, az áramkép szimmetriája (eltekintve a nyomban kialakuló és
ingadozó örvénypártól) megbomlik, a fal felöli oldalon az áramló közeg felgyorsul,
nyomása csökken, és a nyomáseloszlásban tapasztalható változás miatt létrejön a
testre ható erőnek egy az áramlás irányára merőleges komponense. A merőleges
komponens nagysága függ a henger faltól mért távolságától, mely mértékének
felderítése is a mérés része.
A
sebesség és a nyomásmérés
A szélcsatorna leírásakor már a Dpref referencia nyomás mérését ismertettük, amellyel a csatorna
belépő sebességét határozhatjuk meg.
A henger felületén kialakuló nyomáseloszlást úgy
határozzuk meg, hogy a henger palástján lévő egyetlen nyomásmérési helyet a
henger tengelye körüli forgatásával változtatjuk, így pl. a megfelelő felbontás
érdekében 5° vagy 10°-os osztással 0° és 360° között körbeforgatjuk, amihez a
csatorna oldalán található szögmérő nyújt segítséget. A kerület mentén n számú mérési ponthoz így n számú Ai
henger-palástfelület rész tartozik.
Lehetséges mérési feladat:
- Négy
különböző Reynolds-számon (sebesség változtatással) egy adott átmérőjű henger nyomáseloszlásának
vizsgálata.
- Négy
különböző átmérőjű henger nyomáseloszlásának meghatározása ugyanazon Reynolds-szám
mellett.
- Egy
adott átmérőjű henger nyomáseloszlásának vizsgálata a tengelyének a csatorna
falától mért négy különböző távolságra való beállítása mellett.
Ügyelni kell a mérés során arra is, hogy a
mérőpontbeli nyomás a forgatás során előjelet válthat (helyi statikus nyomáshoz
képest mérve túlnyomás ill. depresszió alakulhat ki)!
Az áramlások további jellemzőinek
kimérése
A mérés kezdetén és végén rögzíteni kell a környezeti adatokat, mint a
környezeti hőmérséklet, légköri nyomás, amelyből a levegő sűrűségét számítjuk
ki.
Fel kell jegyezni a mérőberendezés geometria adatait, a csatorna elemeinek
a sorrendjét, a mérőeszközök főbb jellemzőit, állapotát.
A kiértékelés során a manométer-kitérésekből nyomáskülönbséget kell számolni (EBM-001 típ. digitális kézi műszerrel való mérés esetén ez elmarad), a hengeren és csatorna falán mért statikus nyomások különbségéből számolt nyomástényezőt a szög függvényében diagramban kell ábrázolni.
|
|
(1) |
ahol
cp,i |
[-] |
nyomástényező az i-edik mérőpontban |
Dpi |
[Pa] |
a henger és a csatorna falán mért nyomások különbsége az i-edik mérési pontban |
rlev |
[kg/m3] |
áramló közeg (itt levegő) sűrűsége |
v |
[m/s] |
áramlási sebesség |
Meg kell határozni numerikus integrálással a csőre ható erőt (F), annak áramlás irányú (Fx), és arra merőleges (Fy) komponensét.
|
|
(2) |
|
|
(3) |
|
|
(4) |
ahol:
[N] Az áramlásba helyezett testre ható eredő
erő
n [db] A mérési pontok illetve a részfelületek száma
[N] Az i-edik részfelületre ható erő
D [Pa] Az i-edik részfelületen mért
nyomáskülönbség (túlnyomás)
[m2] Az i-edik részfelület nagysága
D [m] Henger átmérő
h [m] Henger magasság
[-] A felületi normális irányú egységvektor
FI [°] i-edik mérőpont x tengellyel bezárt szöge
Fx, Fy [N] x,y irányú erőkomponens
A bevezetett változók értelmezéséhez lásd az ábrát.
3.ábra Hengerre ható erő számítása
Az áramlás irányú Fx erőkomponenst nevezzük Fe ellenálláserőnek, amiből a mérés céljaként kitűzött ellenállás-tényezőt (ce) számolhatjuk. Az Fy komponensből pedig a megfúvási irányra merőleges cf felhajtóerő-tényezőt kapjuk.
|
|
(5) |
|
|
(6) |
ahol
ce [-] ellenállás-tényező
cf [-] felhajtóerő-tényező
Fe [N] ellenálláserő
Ff [N] felhajtóerő
rlev [kg/m3] áramló közeg (itt levegő) sűrűsége
v [m/s] áramlási sebesség
Ahenger [m2] mérőtest áramlási irányra merőleges vetülete
Az ellenállástényező értékét célszerű összehasonlítani a szakirodalomban (pl. [3]) található értékekkel.
A rendelkezésre álló átmérő-sorozatból a nagyobb átmérőjű hengereknél a zárt
csatornában kialakuló áramkép eltér a végtelen térben kialakulótól. Ennek az
oka, hogy a hengernek a zárt áramlási térbe való behelyezésénél kialakuló körüláramlási
áramképét befolyásolja a zárt csatorna oldalfala. Ez a végtelen térben érvényes
hengerre ható erőhöz képes annál nagyobb eltérést okoz a mérésünkben minél
nagyobb a henger átmérő. Ezt az eltérést az ún. blokkolási tényezővel veszünk
figyelembe. A korrigálására a következő számítást kell alkalmazni a mért
ellenállás-tényező értékekre:
|
|
(7) |
ahol
ce,k [-] korrigált ellenállás-tényező
ce [-] számolt ellenállás-tényező
G [-] tapasztalati tényező, szakirodalom szerint hengeres testekre
G=0,3
S [m2] a vizsgált test áramlás irányára merőleges
keresztmetszete
C [m2] a mérőtér áramlás irányára merőleges
keresztmetszete
A korrigált ellenállás-tényező Re>3·105 esetén megközelítően ce≈0,3.
Ennél alacsonyabb re-szám értékekre ce=1,2 jó közelítést jelent. A
két tartomány között rövid átmeneti szakasz található, melyben az
ellenállás-tényező értékének becslését az 1.
diagram segíti.
1. diagram Ellenállás-tényező
ce (a diagramban cD) a Reynolds-szám függvényében,
különböző d=160, 320,
6. Hibaszámítás:
A mérés hibaszámítását a henger ellenállás-tényezőjére
kell elvégezni az alábbi módon:
Az ellenállás-tényező kifejezése:
(ahol „K” a mérőkocsin feltüntetett kalibrációs konstans)
Az abszolút hiba számítása:
A relatív hiba:
ahol az Xi mért
mennyiségek és a hozzájuk kapcsolódó mérési hibák:
X1=Dpi, illetve a nyomásmérés hibája dDpi=2Pa
X2=p0, illetve a légköri nyomás mérési hibája dp0=100 Pa
X3=T0, illetve a hőmérséklet mérési hibája dT0= 1K
X4=Dpref, illetve a nyomásmérés hibája dDpref=2Pa
X5=Φi, illetve a szögmérés hibája dΦi=2°
7. Diagramok:
· A hengerpaláston érvényes nyomástényező (cp) a forgatási szög függvényében.
· A különböző átmérőjű hengerek ellenállás-tényezője és felhajtóerő-tényezője a Reynolds-szám, vagy a faltól mért távolság függvényében + abszolút és relatív hiba értékek.
- Minden mérési alkalommal a légköri nyomás és
teremhőmérséklet feljegyzéséről!
- A felhasznált
mérőműszerekről leolvasott értékek mértékegységének és a rájuk vonatkozó egyéb
tényezők (Például a ferdecsöves mikromanométer mérőszál ferdítési tényezője.)
feljegyezéséről.
- A felhasznált mérőműszerek típusának, gyártási számának
és a benne lévő mérőfolyadék sűrűségének feljegyezéséről!
- A mérőműszerről leolvasott mennyiségek és a további
számításoknál felhasznált mennyiségek mértékegységének egyeztetéséről.
- Az "U-csöves" nyomásmérő elvén működő
mikromanométerek csak megfelelően kivízszintezve használhatók.
- A nyomásmérő bekötésénél figyelmesen kell eljárni a
csatlakozók "+" illetve "-" ágának és a méréshatár
kiválasztásánál. Általában mindegyik manométer típusnál, de kiemelten a
ferdecsöves manométernél, figyelni kell arra, hogy a nyomásmérő csatlakozó
csonkjaira a gumicsövet óvatosan, "ráközelítve", a mérőfolyadék szál
viselkedését figyelemmel kísérve kell felhelyezni. Ha bekötőcsövek tömör
rögzítése előtt a mérőfolyadék szál kitérése megközelíti a maximális kitérést,
úgy ha lehet méréshatárt kell változtatni a műszeren, ha ez nem segít, akkor
nagyobb nyomások mérésére alkalmas műszert kell választani a méréshez.
Ellenkező esetben a mérőfolyadék egy része a bekötőcsőbe áramlik meghamisítva,
esetleg teljesen lehetetlenné téve a mérést
- A nyomásközlő gumi, vagy szilikon csöveket mérés előtt,
esetleg közben is célszerű ellenőrizni, nehogy repedés, szakadás legyen rajtuk,
mert lyukas mérőcső esetén az összes addigi mérési eredmény kárba vész. Az
ellenőrzést szemrevételezéssel, vagy nyomástartási próbával végezhetjük el.
Kritikus pontok a műszerekre ill. a nyomáskivezetésekre történő csatlakoztatás
helyei.
[1] Lajos Tamás: Áramlástan alapjai (2004)
9.9.3 és 11.1.2 fejezet
[2] Lajos Tamás: Áramlástan alapjai (2004)
423.oldal
[3] Lajos Tamás: Áramlástan alapjai (2004)
488.oldal